Download GRATIS mijn mini e-book Je ontvangt dan ook direct mijn ezine met extra tips

Hoe jij jezelf te slim af kunt zijn en je zelfbeheersing kunt vergroten

24-03-2015 - Camiel van Hoegee

Hoe jij jezelf te slim af kunt zijn tips woedebeheersing driftkikker zelfbeheersingOp dit moment draaien er 2 groepen van ons drie-maanden-programma. Een programma waarin de deelnemers leren meer controle te krijgen op hun boosheid, frustratie, patronen, blinde vlekken en de processen die in hun privéleven, hun bedrijf en bij henzelf spelen.

Door daar samen mee aan de slag te zijn verdwijnen blinde vlekken en worden de winstpunten zichtbaar en vooral ook haalbaar.

Dat is namelijk iets wat ik vaak van klanten hoor:

  • “Ik weet het wel, maar ik doe het niet”
  • “Ik weet wel hoe ik het graag zou willen, maar ik weet niet hoe ik dat bereik”
  • “Ik betrap mezelf er steeds vaker op dat ik aan het mopperen ben of dat ik ergens commentaar op heb. Dat wil ik helemaal niet en het leidt ook tot niets. Hoe kan ik dit beter sturen of ombuigen naar iets positiefs?”
  • “Perfectionisme is één van mijn triggers voor een kort lontje. Ik wil dit graag veranderen, maar hoe?”

Allemaal vragen die met hetzelfde thema te maken hebben. De stap van NU naar STRAKS is te groot.

Je wilt graag dat er iets verandert en het liefst nog gisteren dan vandaag

Je wilt heel graag iets aan je woedebeheersing of zelfbeheersing doen en vervolgens stuit je op weerstand. Weerstand bij jezelf of in je omgeving. Je wilt te snel of het is niet meer goed te volgen waar je mee bezig bent en dan verzand je. Daar komt (nog meer) frustratie, irritatie, uitstelgedrag of afstel van.

Wil jij jezelf te slim af zijn en voorkomen dat je:

op weerstand stuit?

snel afgeleid bent?

uitstel- of afstelgedrag vertoont?

Dan hebben we hier een paar tips voor je:

  • Zorg er dan voor dat je “the big picture” voor ogen houdt: waar sta je nu en waar wil je naartoe
  • Breng je huidige situatie zo volledig mogelijk in kaart: kijk naar alle aspecten die meespelen of zouden kunnen meespelen. Wat zijn triggers, waar ben je gevoelig voor. Dat kunnen situaties zijn in het verkeer, opmerkingen die mensen maken, een reclame op de televisie, etc. Hoe completer je beeld is, hoe meer grip je krijgt
  • Zet kleine stappen: zorg voor een concreet stappenplan met duidelijke stappen die gemakkelijk te zetten zijn
  • Let op signalen bij jezelf: je lichaam geeft signalen af op het moment dat het proces niet soepel verloopt. Weerstand, afleiding, uitstelgedrag of je eigen blinde vlek kan zich uiten in de vorm van: onrust, gespannen spieren, een vol hoofd, etc. Je voelt dat er een behoefte is aan verandering. Geef gehoor aan die behoefte en maak je eigen stappenplan. Daarmee overwin je jezelf!
  • Heb je het vermoeden dat je blinde vlek je in de weg staat, bespreek dan je stappenplan met iemand anders of met ons. Het kan namelijk zijn dat je vanuit je eigen referentiekader naar de situatie kijkt en dat je daardoor elke keer op hetzelfde punt uitkomt of dat je niet weet hoe je kunt veranderen.

Jouw stappenplan woedebeheersing angermanagement zelfbeheersing tips driftkikker Camiel van Hoegee Heleen ElfrinkDan weet je wel waar je naartoe moet, maar niet welke stappen je kunt zetten en hoe je die kunt zetten. Neem dan gerust contact met ons op, want wij helpen je graag en zijn graag een spiegel voor je .

 

 

Heel veel succes!

Groeten,

Camiel en Heleen


Jouw reactie op Hoe jij jezelf te slim af kunt zijn en je zelfbeheersing kunt vergroten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *