Herken jij dat:

  • Het wel of niet vooraf vastleggen van de vakantiebestemming spanningen oplevert?
  • Het inpakken van de auto een punt van discussie is?
  • Het niet gaat zoals jij wilt?
  • De reis onderweg soms echt een gevoel van op je lip bijten en volhouden is?
  • De eerste dagen op de vakantiebestemming zelf echt even afkicken is van thuis en je werk?
  • Je pas na 3 tot 4 dagen een beetje relaxt wordt en kan gaan genieten?

Heerlijk, vakantie!

Dat roepen we met z’n allen en met dit mooie weer hebben we er al helemaal veel zin in. Gelukkig maar, want de vakantie is een moment van ontspanning en weer nieuwe energie opdoen. Even weg van huis en haard voor een dagje weg of 4 weken naar Verweggistan.

vakantie_irritatie_woede_beheersing

Toch blijkt de vakantie vaak meer strubbelingen te hebben dan we dachten of willen dat het geeft. Vakantie staat immers voor plezier en dan toch kan het een heleboel irritatie geven. In de voorbereidingen, de reis onderweg of op de plek van bestemming.

Hoe leuk en ontspannen een vakantie ook is, vaak blijven de onderliggende patronen van irritaties, ergernissen en frustraties gewoon doorgaan. Dat valt moeilijk te onderdrukken. En jij maar tegen jezelf zeggen (of een ander tegen jouw zeggen) ‘dat je je niet zo druk moet maken. Het is per slot van rekening vakantie!’. En dat weet je ook wel, maar het gevoel blijft.

Dat gevoel kun je wel rustig beredeneren of voor behoud van de goede vakantiesfeer en de gezelligheid negeren, maar dat houd je niet eeuwig vol.
Het is beter op een rustig moment uit te zoeken wat er precies elke keer speelt (ja, er zit vaak een rode draad in!), dan dat je er maar elke keer tegen aan blijft lopen.
En tijdens een gezellige vakantie zit je al helemaal niet op een uitbarsting te wachten. Niemand niet.

Op het moment dat je rustig weet te blijven in het moment zelf, dan kun je overzien wat er precies gebeurt en dan van daaruit:

  • De situatie in proportie inschatten
  • Je eigen triggers leren herkennen
  • Op een andere manier met deze triggers leren omgaan
  • Vanuit een ander perspectief op situaties leren reageren
  • Minder op een ‘ik voel me persoonlijk aangevallen’ manier leren reageren
  • Controle krijgen over de situatie

Deze punten leiden uiteindelijk naar meer zelfbeheersing, naar een gevoel van grip op de situatie hebben, zelfverzekerd zijn, tevreden zijn met jezelf en jouw reacties.