Download GRATIS mijn mini e-book Je ontvangt dan ook direct mijn ezine met extra tips

Kinderen doen niet wat jij zegt, ze doen wat jij doet: welk patroon geef jij door?

15-05-2015 - Camiel van Hoegee

woedebeheersing-zelfbeheersing-angermanagement-zelfcontrole-kinderen-doen-niet-wat-jij-zegt-ze-doen-wat-jij-doet-welk-patroon-geef-jij-doorWe worstelen allemaal wel ergens mee in ons leven

Bij de één is dit onzekerheid of perfectionisme, bij de ander is dat te weinig zelfbeheersing, boosheid, een onrechtvaardigheidsgevoel of snel geïrriteerd zijn. De één heeft er intenser en langer last van dan de ander.

Vaak proberen we deze issues zoveel mogelijk voor onszelf te houden

We willen anderen er niet mee belasten of schaden. Maar hoe goed lukt het je om het voor jezelf te houden?

En: lost het probleem dan vanzelf op?

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je rekening houdt met wat het effect ervan is op je omgeving, bijvoorbeeld op dat van je kinderen.

Kinderen zijn heel sensitief. Ze leven nog volledig in emoties en zijn hier dus ook volledig op gericht. Op hun eigen emoties en die van de ander. Kinderen doen niet wat jij zegt, ze doen wat jij doet.

Ze apen letterlijk na wat jij ook doet. Dat is niet alleen in hun gedrag, maar ook met hun emoties zoals angst en boosheid.

Misschien herinner je je nog wel de campagne van “children see, schildren do”, waarin we zien dat kinderen letterlijk hun ouders kopiëren? (zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=KHi2dxSf9hw)

Een goed voorbeeld doet volgen, een slecht voorbeeld ook

Vaak denken we dat onze kinderen er niets van meekrijgen, want ze liggen al in bed of we ‘weten het te verbergen’, etc.

Kijk maar eens naar het taalgebruik van kinderen. Voor je het weet roepen ze “shit”, “stomme idioot” of nog erger. Heel vaak horen we klanten zeggen dat ze in de auto zitten te mopperen op andere weggebruikers, soms zitten te vloeken en dit vervolgens bij hun kinderen terughoren.  Het mopperen en vloeken in de auto zijn misschien kleine dingen, maar het gaat niet alleen om de woorden, maar ook je lichaamstaal en je vermogen om met situaties te dealen. Dat is namelijk wat kinderen ook zien en na-apen. En dan denken we nog even verder door aan patronen als perfectionisme, onzekerheid, onmacht, etc.

Een patroon gaat vaak 3 generaties terug en 3 generaties vooruit

Tenzij jij besluit om het bij jou te laten stoppen.

Dat is al een hele belangrijke stap. Daarmee onderken je namelijk een patroon.

Het feit dat je wilt dat er iets verandert en ook dat je weet wat, is al een heel goed inzicht.

Van daaruit kun je gaan werken aan die verandering.

De eerste belangrijke stappen zijn:

  • Inzien dat de manier waarop je nu dingen aanpakt niet wenselijk is. Voor jezelf en voor je omgeving. Bewustwording dus. Of ook wel “wakker worden” genoemd. Niet maar doorgaan met hoe je het altijd deed, maar je eigen gedrag onder de loep nemen en kijken ook naar de consequenties.
  • Een besluit nemen om aan jezelf te gaan werken. Jezelf dit groeiproces ook te gunnen. Dit klinkt misschien een beetje soft, maar heel vaak schuiven we dingen (ongemerkt) voor ons uit. “Dat komt wel” of “daar wil ik nog wel een keer iets mee”. Je hoeft bepaalde zaken niet extra te forceren, maar kijk eens of je er écht iets aan wilt veranderen of dat je uitstelgedrag vertoont.
  • Uitzoeken welke manier van “aan jezelf werken” bij jouw past. Ga je een boek lezen en aan de hand daarvan zaken doorvoeren of wil je graag persoonlijk begeleid worden, zodat je niet door je eigen blinde vlekken in de maling wordt genomen en je echt kan inzoomen in jouw situatie.
  • Wat belangrijk is, is dat het vooral het door jouw gewenste resultaat oplevert. Krijg dat goed helder en houd dat doel goed voor ogen!

Jouw reactie op Kinderen doen niet wat jij zegt, ze doen wat jij doet: welk patroon geef jij door?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *